Cameron Highlands en Penang - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Marion - WaarBenJij.nu Cameron Highlands en Penang - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Marion - WaarBenJij.nu

Cameron Highlands en Penang

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

13 December 2013 | Maleisië, Cameron Highlands

Hoi lieve lezers die mij volgen op mijn reis,
Na alle indrukken van de moderne drukke stad Kuala Lumpur en afscheid van alle Ali s van mijn hotel ging ik op weg naar de Cameron Highlands . Oh ja ,als dat geen toeval is ben ik ook juist op dit moment een boek ook over de Arabische wereld aan het lezen. De lezers onder ons kennen het boek en de auteur vast al : Uit de bergen kwam de echo- Khaleid Hoesseini ,zelfde auteur als van 1000 schitterende zonnen.
Fantastische schrijver vind ik . Hij schrijft zeer boeiend over Afghanistan en het leven daar in de 50 er jaren .
Maar goed,ik wilde naar de Cameron Highlands ,ik had hierover gelezen dat o.a de velden met theeplantages fantastisch mooi om te zien zijn. Maar het ligt hoog in de bergen tussen de 1000-1600 meter boven de zeespiegel dus kan het ook behoorlijk stuk kouder zijn. De Maleisiers gaan er om deze reden ook soms de weekenden heen om soms de hitte te ontvluchten .
Ik wilde geen klant en klare trip boeken dus ging in KL uitzoeken hoe ik dit ging aanpakken.
Er gaan dus luxe touringcarbussen die er 5 uur overdoen en vertrekken vanaf een groot busstation elk uur had ik uitgezocht.
De volgende ochtend nam ik met bagage een taxi naar het busstation maar waar ik een ticket moest kopen,ik zag het niet ?? Na div. Keren vragen moest ik ergens boven in een parkeergarage zijn en jahoor daar waren de loketten. Ik een kaartje gekocht wat spotgoedkoop was ,omgerekend nog geen 8 euro reis je 5 uur comfotabel met de reisbus.
Maar zo makkelijk ging het dus niet !!!! Ik had een terminal en een ticket met busnummer en een tijd 9.30 uur gehad bij het loket.
Ik ging staan bij desbetreffende terminal.maar daar gebeurde niks er waren wel heeeel erg veel bussen van verschillende companys maar niet dus de mijne !!! Het werd later en later en mijn tijd op mn busticket was al dik verstreken. Ik vroeg het geregeld aan van die mannetjes van de div. Maatschappijen en die zeiden steeds: yes yes he comes! Nou nee dus,ik stond er al een uur en elke x zeiden ze : busje komt zo !!! Niet dus.
Toen ik om 10.40 !!ldat ik om 9.30 uur in de bus had moeten zitten zei een bijdehand mannetje: wrong ticket,too late you must change your ticket other time !! Krijg nou wat,ik ga niet weer naar die parkeergarage met 10 kilo op mn rug en 10 in mn handbagage ,dus ik deed net of ik er geen bal van verstond en bleef zeggen: Cameron Highlands. Hij dacht zeker: weer zo ern achterlijke toerist ,dus zei hij: ga maar met andere maatschappij mee is oke is nog wel plekje in de bus . En zo zat ik prinsheerlijk op de hele achterbank op weg naar Tanah Rata. Ik dacht eerst nog dit gaat me niet lukken dit keer ,maar het was me gelukt.
Het was een mooie route ,maar omdat Maleisie en ook Indonesie bergachtig zijn heb je veel wegen met continu haarspeldbochten,hoe hoger hoe meer scherpere bochten. Het gevolg is bijna altijd dat er iemand gaat kotsen!! En moet je maar hopen dat diegene niet vlakbij je zit. De bus moet dan weer stoppen,de boel schoonmaken en weer verder,dus altijd oponthoud en nu dus ook weer maar gelukkig geen gekots vlakbij mij.
Toen ik aankwam stond de eigenaar van mn geboekte hotel heel aardig me op te wachten bij het busstation. Het was vlakbijen bleek Tanah Rata een typisch bergdorpje met van die berghotels te zijn. Het leek echt wel Oostenrijk in de zomer. Ook Hotel Hillview Inn was zo een typisch Oostenrijks hotel(foto) waar ik 2 nachten logeerde. Ik had gelijk bij de eigenaar van het hotel geboekt en ging ik volgende dag op pad met een bus vol met mensen die ook deze trip hadden geboekt:
Theeplantages- bijenfarm- aardbeienfarm- rozenfarm- vlindertuin.
Snachts heb ik het berekoud gehad want het was tegen vriespunt,ik was wel voorbereid want had van thuis fleecevest voor in het vliegtuig bij me ,maar ook nog op de valreep microdons jack gekocht wat je heel klein kunt opvouwen.
Ik zal je vertellen.... Ik heb alles over en onderelkaar aangehad snachts in bed!!!
De trip vond ik echt leuk,maar inderdaad de theeplantages.(foto)waren het allermooist . Een vlindertuin had ik op Bali al erg mooi gezien( foto) en was dit niks bijzonders,de rozentuin ook niet . Er hing zelfs reclameborden van de Keukenhof,hoe grappig!
De theeplantages wel Echt adembenemend mooi,helaas regende het wel weer in de bergen maar heb toch wel mooie fotos kunnen maken.
S avonds lekker bij de Starbucks koffie genomen in het stadje en vliegticket en hotel geboekt ivm reis richting Langkawi.
Ik had info gevraagd bij de reisburootjes in Tanah Rata hoe ik beste naar Langkawi kon reizen. Nou dat was ingewikkeld verhaal : veel reistijd,overstappen bij busterminals (waar ik het wel ff mee gehad had haha) enz enz.
Volgends de eigenaar van mn hotel kon het niet anders! Ik ben niet voor een gat te vangen en ging bij de Starbucks die dus en goeie koffie ook overal ter wereld goeie wifi heeft eens uitzoeken op mn ipad of dat niet anders cq makkelijker kon naar Langkawi.
Ja hoor ..... Bus 4 uur naar Penang (wat ik dan ook gelijk kon zien) een nachtje slaoen en dan naar Langkawi . Is maar een half uurtje vliegen,wat een giller!
Ticket kost slechts nog geen 50 eurootjes bij Air Asia.
Ik legde het uit aan de hoteleigenaar hoe ik ging reizen naar Langkawi en hij was helemaal enthousiast en met wie/wat en wat het kostte wilde hij allemaal weten van mij.
Op deze manier kon hij mijn advies weer goed gebruiken voor zijn gasten zei hij. In een volgend leven zal ik maar reisleidster worden,dat ligt me wel dat uitgezoek en reizen inplannen,haha.

PENANG
Na mn bustrip kwam ik aan in Penang. Ik had hotelletje geboekt in Chinatown. Ik vind het streetlive altijd leuk om te zien hoe de mensen leven en daarom vind ik Chinese wijken altijd zo leuk.
Penang is een grote stad waar veel Chinezen wonen en dat zie je ook bijv. aan alle uithangbirden die ook in het Chinees zijn geschreven.
Penang is niet zo een moderne stad als bijv. kL en heeft nog uit de koloniale tijd veel Engelse invloeden zoals bijv. de straatnamen zijn ook in het Engels. Ik logeerde in Campbell street 86.
Ook kennen ze high tea bij de restaurants en hebben ze op elke hoek van de straat white tea of white coffee.
Niet te zuipen als je zoals ik zwart drinkt. White wil zeggen: kilo suiker en liters melk in je koffie of thee. Getver dus.
Ik was er maar 1 dag in Penang en wilde toch wat zien en de highlight in Penang is Penang Hill. Dat is een bergtrein a la Kaprun die je in hoge snelheid je bovenop de 700 m hoge berg brengt.
Was heel erg leuk want boven was van alles te zien en te doen en mooi uitzicht over heel Penang.
Was wel druk met wachtenden want de Maleisiers en hun kids hebben vanaf deze week 2 maanden vacantie dus die doen ook toeristische attrakties.
Boven op het uitzichtpunt kon je op de foto laten maken met een levensgrote ara papagaai en kaketoe of ..... met een boa constrictor.
Ik dacht bij mezelf.... laat ik eens gek doen: ik ga op de foto met
die grote vogels op mn arm(foto) die slang zag ik toch echt niet zitten.
Ik was toch in en gekke bui dus.... heb daar op Penang hill ook nog op mn enkel een tattoo laten zetten(foto) . Niet schrikken want het is maar een hennatattoo die met 2 weken alweer weg is .haha
En toen snel naar beneden met de bergtrein en snel lunchen in Chinatown . De keus is beperkt want je kunt kiezen uit duck of chicken met rijst. Kost niks en was wel lekker.
Het eten is trouwens in Indonesie vele malen verfijnder en lekkerder dan in Maleisie .
Toen hup met de taxi naar de luchthaven en vertrok om 16.30 met mn vlucht om aan te komen om 17 uur op Langkawi waar ik nu nog ben . Langkawi is schiereiland van Maleisie wat veel toeristen trekt vanwege o.a zn mooie stranden.
Wordt weer vervolgd,allemaal de groeten weer van mij
De tijd gaat nu wel ineens erg snel ,snik snik
Marion


  • 15 December 2013 - 19:27

    Riet:

    Jezus Marion alleen al van het lezen word ik gek laat ,wat een avontuur en wat een moed heb jij.Maar het is een reis uit je dromen.Kun je dit nog allemaal verwerken?Alleen al de verhalen er komt geen eind aan,het is een grote waterval en heel erg leuk.Wat zitten wij hier dan bekrompen.Waar haal je de energie vandaan,en steeds geen enkele angst,ik moet er niet aan denken , en daarom vind ik het juist zo ontzettend knap van je Mar je bent een kei.Veel plezier nog verder en blijf op je hoede.gr Riet.

  • 15 December 2013 - 19:28

    Ria:

    ik geniet van je heerlijke verslagen!
    jeetje wat maak je veel mee; maar al dat uitzoeken/steeds zelf het wiel uitvinden...je moet wel een kanjer zijn om dit te kunnen en de energie om het op te brengen. toch zie jij het nog als vakantie..ik lees dat je de tijd ineens wel erg hard vindt gaan....dus je geniet nog steeds van alles...ook van de onverwachte dingen.
    ja je weet het wel...maar toch ..die temperatuur verschille als je op hoogte zit verbazen me toch/kan me voorstellen dat ook jij wat overvallen werd en alles aan hield bij het slapen..je komt anders bevroren wakker.
    o hemel...die wagenziekte in de bus..niets voor mij....maar jij blijft overeind!!!!!
    grappig dat je zo ver van huis ineens reclame voor de bollenvelden ziet en engelse sraatnamen ook. dat voelt vreemd/kan me voorstellen dat je even met je ogen moet knipperen en denkt zie ik dat goed????????????
    nou een slang om mijn hals....nou mij zeker niet gezien hoor...vogels ....ook liever op afstand...jij valt er niet van om...goed hoor.daaaaaaaaaaaaaaag ria enne kijk je goed uit/zorg je goed voor jezelf...hier wordt op je gewacht hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Dec. 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 20538

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 14 Februari 2023

Happy

14 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Rondreis Thailand 2020

19 Januari 2020 - 19 Januari 2020

Sri Lanka rondreis 27-10-18//15-11-18

17 Januari 2019 - 18 Maart 2019

Wereldreis 2019

29 December 2015 - 10 Februari 2016

Rondreis 2016 Zuid-Midden-Noord Thailand

15 September 2014 - 20 Oktober 2014

Transsiberie Express +rondreis China

12 Januari 2024 - 22 Januari 2014

Trip naar Miami en The Keys

10 November 2013 - 28 December 2013

MarioninAzie 2013

11 December 2012 - 09 Februari 2013

Cambodja-Thailand-Myanmar 11-12-12//09-02-13

Landen bezocht: