ReisStop 2 Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marion - WaarBenJij.nu ReisStop 2 Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marion - WaarBenJij.nu

ReisStop 2 Nepal

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

23 Januari 2019 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal.
Ik ben inmiddels alweer paar dagen in Nepal en heb zoveel indrukken dus maar ff reisblog updaten.
Na een vlucht van 3.5 uur Dubai - Kathamdu was ik in Nepal. Totale cultuurshock!
Het verschil kon echt niet groter zijn: decadent Dubai met luxe-luxer en pracht en praal was ik ineens in een derdewereldland waar ze vanwege de kou vuurtjes op straat aan het stoken waren.
Geen straatverlichting,heel slecht wegdek enz.
Ik werd bij m’n guesthouse afgezet waar het ook erg koud bleek te zijn.
Het is daar heel normaal dat er geen enkele verwarming is,ook geen warm water en paar keer per dag ligt de electricity eruit! Alle stroomkabels hangen open en bloot over de straten.
Ik ben op reis echt geen luxe paard,ik zeg altijd maar: nergens zo een fijn bed,nergens zo een fijne douche,nergens zo luxe dus als thuis! En als je dit wilt,moet je eigenlijk thuis blijven he.
Maar....dat ik niet ff lekker kan douchen en/of m’n haar wassen word ook ik niet echt blij van.
Toen moest mijn eerste nacht nog beginnen. Dat was niet normaal zooooo koud ,het vroor echt hard en alles bed alles was al ijskoud. Echt nog nooit zo koud gehad en om die reden ook vrijwel geen oog dicht gedaan. Mijn ogen, mijn neus echt niet normaal zo koud.
Je zit bij de Himalaya en hebt dus een bergklimaat dwz overdag best oke met zonnetje,maar snachts koelt heeel erg af.
Om lang verhaal kort te maken,ik zou 3 nights blijven maar heb ze volgende ochtend vriendelijk bedankt en ben naar een ander en ook 10x beter en ook schoner hotel (the Doors) vertrokken en dus wel MET kachel op de kamer en ook goed ontbijt haha.
Ook in de wijk Thamel,super leuke wijk in Kathmandu.
Gelijk op 25 graden gezet,zalig dat was genieten en werd ik snachts wakker,omdat het nu te warm was haha.
Dag 2

Ik had via hotel een privé chauffeur hele dag geregeld die mij bracht naar alle highlights van Kathmandu.
Eerst ging ik naar de Stoepa Ban Swayambunath waar je via 300 trappen vergezeld door apen naar boven klimt. Deze tempel wordt ook wel de “apentempel” genoemd.
Erg de moeite waard het is een mooi tempelcomplex met mooi uitzichtpunten over Kathmandu
Chauffeur wachtte steeds braaf op Marion.
Daarna reden we naar Hindoistisch complex van Pashupatinath waar de crematies ceremonies vd hindoe s in openlucht aan de oever van de rivier plaatsvinden. 40-50 overledenen per dag!
Je mag aan de overkant van rivier de crematie meemaken,en ik vond het erg indrukwekkend om te zien. Ook best bizar,want je ruikt de lucht natuurlijk ook.
Je ziet de overledene liggen,want familie wil deze persoon zo lang mogelijk in de ogen kijken! Binnen 24 uur wordt iemand op deze wijze gecremeerd.
Tenzij ...je heeel arm bent,gebeurd het in een oven.
Ik had ter plekke een erg goede en aardige studentgids gefixt (die goed Engels sprak) en mij alle rituelen eromheen heeft uitgelegd. Zeer interessant en hij vertelde boeiend.
Daarna nog naar een Tibetaanse stoepa gegaan:de grootste van Nepal de Boudhanath.
Eromheen wonen ook veel Tibetanen in kleine steegjes. Leuk om te zien, ook overal van die Tibelaanse gebedsvlaggetjes slingers. Overal bieden gidsen zich bij de highlights zich aan voor geld aan toeristen. Voor 7,50 euro nemen ze je uur en soms langer mee.
Ik had daar nu ff geen zin in, zeker niet na het heftige voorgaande bezoek en wil dan liever zelf even met mijn eigen gedachten daar ronddwalen.
Dag 3:

Dit werd dus mijn relax en regeldagje ivm verder reizen van Kathmandu naar Pokhara.
Dit is mijn volgende stop in Nepal wat ook in mijn planning zit.
Mijn reisplan is exact op maat en ook in zijn geheel door mijzelf gemaakt, met mijn persoonlijke reisplanning en voorkeuren/interesses.
Zoals ik al schreef zijn de wegen erg slecht in Nepal en had ik echt geen zin in om 6-8 uur (zeg maar 8uur!!) van A naar B te gaan per bus.
Dus heb ik bij reisburo in straatje bij m’n hotel een ticket geboekt voor dag erna een domestic flight Jeti Air van Kathmandu-Pokhara. Door de lucht is deze afstand maar slechts half uurtje vliegen.
De hele dag gaan er ieniminie vliegtuigjes van A naar B,het lijkt de Connexion wel haha.
Smiddags nog een Tour gemaakt met een oud Nepalees mannetje die mij op een oude riksja met ik denk houten banden pfff rond heeft gesjeesd door de wijk Thamel.
Dag 4:

Ik kwam (zoals gewoonlijk haha) ruim op tijd 9.50 uur aan met taxi bij AirPort en had de vlucht van 11.30uur geboekt.
De “grondstewardes” (of wat daarvoor door moet gaan) zei tegen mij: quick madam you can also go with the flight from 10.00.
Oke ik dus hoppa instappen wegwezen en mooi paar vluchten eerder!
Ik zal de details besparen maar ik was niet echt happy in dit kleine propeller vliegtuigje mer 12 passagiers hoor!!
Maar.... ik ben goed geland en moest zelf m’n koffer/tas ongeveer uit vliegtuigje halen.
Wat een avontuur maar volgende keer toch maar de bus denk ik haha
Nu heb ik mooie kamer in zalig mooi hotel genaamd MY HOTEL.
Ik had gisteravond reeds gecheckt of ze wel MET verwarming waren. Geboekt voor 4 nights.
Eerste indruk Pokhara: heel leuk plaatsje/stadje met veel leuke restaurantjes en ook mooi weer stuk warmer dan Kathmandu.
Morgen wil ik met privé chauffeur weer een sightseeing Tour doen door pokhara.
En daarna ......????. Wat mijn plan is? Dit wordt zeker wel de klapper/grootste uitdaging van mijn reis?!
Dus....wordt vervolgd
Nemaste (goedendag in Nepalees)

• 23 Januari 2019 - 11:22

Paul:

Ik geniet en huiver volop met je mee, Marion.
    Keep them coming!

• 23 Januari 2019 - 11:20

Frans Van Den Berg:

Leuk om te lezen .... Je bent toch echt wel superwomen!
    Zie er naar uit om je verdere avonturen te lezen.
    Take care.

• 23 Januari 2019 - 11:32

Elly:

Hallo,
    Wat een leuk verslag,ik wist het meeste al omdat wij dagelijks contact hebben.
    Ik had wel mijn bedenkingen,over dat vliegen.Maar dat is gelukkig goed gegaan.
    Neem geen risico’s in dat soort landen.Pas goed op jezelf.

• 23 Januari 2019 - 12:42

Els En Henk:

Lieve Marion,

Je reis in Nepal is meteen al zeer avontuurlijk. We bewonderen jou om je organisatietalent en ondernemingslust.

We wensen jou een warm en zonnig vervolg van je verblijf in Nepal. We zijn benieuwd naar je volgende avonturen.

Hartelijke groeten,

Henk en Els

• 23 Januari 2019 - 15:25

Yvon:

Marion
    Wat een leuk verslag echt en dat tripje in dat vliegtuig pfffffff.
    Ik ben benieuwd naar t volgende.
    Veel plezier daar en genieten maar .grt.yvon

• 23 Januari 2019 - 16:09

Anneke:

Lekker avontuurlijk hoor! Top dat je dit allemaal in je eentje doet ( en durft)!

• 23 Januari 2019 - 17:12

Sophie :

Wat eeen cliffhanger zeg.....