Verder op ontdekking door China - Reisverslag uit Peking, China van Marion - WaarBenJij.nu Verder op ontdekking door China - Reisverslag uit Peking, China van Marion - WaarBenJij.nu

Verder op ontdekking door China

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

07 Oktober 2014 | China, Peking

Na mijn drie nachten Beijing weer verder op pad om klein stukje van dit grote land en hun bewoners tijdens mijn rondreis beetje te leren kennen.
China is een modern land met hoge levensstandaard , is gestructureerd heeft goede infrastructuur ,is georganiseerd en de Chinezen die ik heb ontmoet superaardig! Ook zijn de steden die ik heb bezocht superschoon. Hele dagen zijn mannelijke en vrouwelijke schoonmakers aan het vegen opruimen enz. De oude bloemblaadjes en onkruidjes in de berm langs de grote weg worden zelfs opgeruimd zag ik regelmatig.
En in welk land ter wereld zijn ze de chromen vangrails langs de wegen aan het poetsen !!!??? Nou ik heb het gezien in China hoor,ze glommen als een spiegeltje haha. China heeft een eeuwenoude cultuur en wat ik zo grappig vind dat je gigantische moderne spiegelende wolkenkrabbers a la New York ziet ,en daar vlakbij op de grond kleine straatjes met Chinezen houten huizen en tempeltjes waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan met bedelende misvormde lilliputters en kruipende bedelaars met daartussen stalletjes met eten ,vooral veel eten wat allemaal erg lekker is. Ik hou sowieso van spicy eten ,en ik heb alle dagen zalig gegeten ook bij de
stalletjes. Ze frituren veel en alles rijgen ze aan stokjes ,haha . Ook de lekkere gebakken vogeleitjes ,ze waren erg lekker ! Ik eet/probeer alles,maar hond of paard eet ik echt niet.

Nadine (vegerarier en op wereldreis 14 !!maanden ) uit Duitsland heb ik ontmoet in Mongolie in guesthous en we zijn samen wezen eten in een vegetarian/vegan restaurant de Loving Hut . Het eten was daar erg lekker eten en ze hadden ook groene shakes waar ik erg van hou,zij noemde mij een flexatarian !!! Ja dat klopt wel ,dat is het juiste woord! Ik ben niet echt vegetarisch ,want ik eet soms weleens kip ,maar vooral vis. Hier in China is vegetarisch eten ook geen probleem,want ze hebben ook veel gerechten met tofu wat ik ook lekker vind. De vooral oudere Chinezen rochelen en kwatten regelmatig op straat. Jongeren zie je
dat beslist niet doen. Een Chinees meisje zei zelfs tegen mij : i am not proud that they do this. De oudere Chinese mannetjes zag ik vooral in Beijing op straat gezellig spelletje Mahong spelen (foto) De vooral oudere Chinezen doen elke ochtend in de parken aan Tai Chi.
De jongeren dansen vooral buiten in de parken ivm hun conditie en ze houden van muziek en dansen. Leuk om te kijken hoor. Roken doen ze ook graag en veel !!! Ook in restaurants is roken vaak toegestaan en de as en de peuken mogen op de grond worden gegooid !!! Lekker smerig .
Nu ik hier ben is het holiday voor alle Chinezen . Op 1 oktober is het national day en alle Chinezen zijn dan week vrij en dat wil zeggen dat het overal niet normaal druk is want ze vieren vacantie in eigen land. Dus ook zei gaan (net als ik ) ook naar de highlights !! Maar goed verder op doorreis gegaan vanaf Beijijng per nachttrein naar XiAn .
Ik had dat treinticket gelukkig al enige tijd geleden geboekt in Nederland via internet bij de Chinese spoorwegen . Dat was maar goed ook want ivm de Chinese holiday geen treinticket meer te koop hoorde ik van andere reizigers ! Savonds heb ik een taxi genomennaar station Beijijng West en bij aankomst wist ik niet wat ik zag !!? Wat een mensen ,duizenden en duizenden krioelende Chinezen en heel erg groot station met verschillende verdiepingen. Waar moest ik wezen ????? En geen Chinees die Engels sprak!!! Ik moest mijn e-ticket van internet eerst ergens omwisselen voor het echte treinticket had ik gelezen ,maar waar ???? Wat een hel ,ik dacht dit gaat me dus echt niet lukken in dit gekkenhuis ! Na veel handen en voetenwerk kwam ik erachter dat ik op de 1 e verdieping moest wezen ivm omwisselen treinticket en had op internet gelezen niet bij loket 0 tot 20 maar hoger nummer loket. Dus ik in de rij bij loket 50 en ja hoor ,ze bestudeerde mijn paspoort (waar ze geen letter van kunnen lezen ) en ik kreeg mijn treinticket ,jippie fase 1 was gelukt . Nu nog het perron zien te vinden ?? Ze hebben daar wachtruimtes dus voor bijv perron 14 moet je bijv in wachtruimte 2 zitten!!! Dus weer geen touw aan vast te knopen. Maar ik had voor dit treinverhaal gelukkig wel ruim de tijd (cq uren )voor uitgetrokken .
Om een lang verhaal kort te maken zat ik ruim op tijd om 20.45 uur in de juiste trein en in de juiste coupe ,op het juiste bed naar Xi An . Jippie ik voelde mij een held ,haha !!! De volgende ochtend kwam ik uitgerust in Xi An aan en werd ik opgepikt door mijn hospita van mijn geboekte guesthouse. Ik boek mijn hele reis al voorruit zodat ik weet waar en wanneer ik ergens ben .dat is mijn verschil met backpackers die met de dag leven en reizen. Ik reis ingepland en dat was zeker nu mijn grote voordeel met de Chinese holiday . Mijn hospita was superaardig en ik had mooie kamer . Ze was heel lief ,maar.....stopte mij hele dagen vol met eten!!! Ze begon al met koken sochtends vroeg ,kon enkel Chinees en had via haar dochter Li die wel Engels sprak leren zeggen: Maria Maria eat eat!!! Dus klopt ze om 7 30 al aan met: Maria Maria ,eat eat !! En om 11 uur weer en om 14 uur weer en om 16 uur weer dumplings eten en om 19 uur weer : Maria Maria eat !!!! Gek werd ik van haar,ik kon geen eten meer zien maar ze was wel zo ontzettend gastvrij als je maar kunt bedenken. Maar na 4 nachten was het wel genoeg geweest hoor. Ik bedacht hoe ik haar wilde bedanken voor haar gastvrijheid . Dat isclastig bij Chinezen want fooi willen ze echt niet aannemen. Ik heb bij afscheid voor haar kadootje gekocht . Een wereldbol waar ze zooooo ontzettend blij mee was want nu wist ze ook waar ik woonde want ik had dit aangestreept op de wereldbol . Op dag 1 ben ik gelijk naar het Terracotta leger gegaan want dag erna begon de Chinese holiday dus nu was het nog niet zomergasten druk . Het was 2 uur met de public bus maar Ik vond het tegenvallen .. Het van A naar B komen in Xi An was ook superlastig want taxis willen je vaak niet meenemen omdat je buitenlander ben of de rit staat ze niet aan. Ik heb zelfs dag 2 ruim twee uur op een taxi gewacht en dacht al dat ik snachts op straat dan maar moest overnachten !!! Nee China reizen is niet voor beginners en super lastig ivm taalprobleem. Je hebt niks aan die leuke woordenboekjes zoals wat en hoe Chinees en ook mijn taalcomputertje ook niet echt ! Er staan standaardzinnetjes vragen in zoals: waar is de bus of zo ?? Het antwoord kan ik toch niet verstaan dus totaal nutteloos. In Beijijng was de menukaart soms ook Engelstalig maar Xi aan is echt Chinese stad
en ook menukaarten enkel Chinees en ook geen plaatjes om aan te wijzen !! Niet te doen voor toerist dus die geen Chinees spreekt. Verder heb ik toch nog met veel handen en voetenwerk de Bell en de Drumtower bezocht en de mooie Big Goose Pagoda met zijn mooie fontein show op het plein. Dat was zeker de moeite waard en bij de Drumtower ook show gezien top En verder op 1 oktober de feestdag over eetmarktjes gestruind enz ,was superleuk En verder vooral veel en van alles gegeten bij mijn Chinese vriendin,haha

Wordt vervolgd en ben nu momenteel doorgereisd naar Chengdu per vliegtuig want reizen per OV per trein , maar ff niet dus !!
Groetjes uit China xxxxxxxxx

  • 07 Oktober 2014 - 15:16

    Nadine:

    Hoi Marion,
    Ik herken het heel erg! Dat het zo moeilijk is.
    Wij hadden dat ook, dat we alleen maar uren vanalles aan t uitzoeken en aan t lopen waren, om gek van te worden haha. Maar het is toch uiteindelijk gelukt . En je hebt ook wel heel mooie dingen meegemaakt. Veel plezier nog, geniet van alles dat je nog tegen komt. Gr. Nadine

  • 07 Oktober 2014 - 17:01

    Tineke En Rein:

    Ha Marion, dapper hoor dat je het allemaal toch redt! Wij zitten weer veilig in Amsterdam nog te wennen aan het tijdverschil...... Heel veel plezier en hou je taai.
    Hartelijke groeten, ook van Rein, Tineke

  • 07 Oktober 2014 - 17:12

    Alma:

    Weer een prachtig verhaal! Toen je in Peking was gearriveerd heb ik het meteen doorgegeven aan Rene...maar hij was net een dag daarvoor vertrokken naar Thailand! Hij vond het jammer dat hij je had gemist,want dan was hij met je op stap gegaan. Hij kent de stad natuurlijk op zijn duimpje. Volgende keer beter

  • 07 Oktober 2014 - 19:32

    Ria:

    jeetje marion.............hoe krijg je het allemaal voor elkaar????????? nou...ik zie mezelf dit echt niet doen...maar jij..ja je bent gewoon een kanjer/niet stuk te krijgen...ik zou alleng de wanhoop nabij zijn.
    je geniet nog steeds lees ik...nou dat is super dat verdien je zo.
    ik ga even niet in detail in op alles /ben mijn koffer aan het pakken/vertrek donderdag 9 okt.
    wel met alle luxe heb ik inmiddels begrepen/door min zusje geregeld...lijkt net of ik op schoolreis ga/ben niet gewend dat iemand voor me zorgt. denk aan je en wens je alleen lieve behulpzame mensen op je pad. gouden dagen gewenst en tot horens liefs ria

  • 08 Oktober 2014 - 17:39

    Arien :

    Marion, wat een verhalen ik vind het zooooo moedig van je dat je deze reis in je eentje onderneemt?!
    Ik doe het je niet na..... deze belevenissen neemt niemand je meer af!
    Ik heb gewoon het idee door jou manier van schrijven dat ik met je mee reis, je kan het wel in boekvorm uit gaan geven ha, ha.
    Wees voorzichtig en geniet lekker verder, ik lees je verhalen wel weer!

    xxArien

  • 08 Oktober 2014 - 18:35

    Lucie Boesenkool:

    Hallo Marion, Weer terug in Nederland las ik heel aandachtig jouw belevenissen. Ik kan mij voorstellen dat het in China niet allemaal vanzelf gaat. Misschien na een tijdje wel. Veel plezier! Groeten van Lucie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Dec. 2012
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 20541

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 14 Februari 2023

Happy

14 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Rondreis Thailand 2020

19 Januari 2020 - 19 Januari 2020

Sri Lanka rondreis 27-10-18//15-11-18

17 Januari 2019 - 18 Maart 2019

Wereldreis 2019

29 December 2015 - 10 Februari 2016

Rondreis 2016 Zuid-Midden-Noord Thailand

15 September 2014 - 20 Oktober 2014

Transsiberie Express +rondreis China

12 Januari 2024 - 22 Januari 2014

Trip naar Miami en The Keys

10 November 2013 - 28 December 2013

MarioninAzie 2013

11 December 2012 - 09 Februari 2013

Cambodja-Thailand-Myanmar 11-12-12//09-02-13

Landen bezocht: