Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Marion - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Marion - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

24 September 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hoi allemaal,
Jaja alweer een reisverhaal van mij. De reden is dat ik vandaag nog wifi heb in mijn guesthouse .
Vanaf morgenochtend 6 uur stap ik weer in de trein voor het laatste en van horen ook het meest mooiste spectaculairste stuk treinreis naar China -Beijing.
Nog maar 1 nachtje en anderhalve dag treinen ,dus dat is te overzien.
Het is prima in de trein ,maar het slapen is niet echt goed te doen.
En iedereen die mij kent weet dat ik echt mijn 8 uurtjes slaap moet hebben ! Na 5 dagen/nachten treinen zag ik er dan ook uit of de TransMingolie Express over mijzelf heen was gereden !!!
Maar nu Mongolie en in het bijzonder mijn verblijf in het national park Terelj 80 km van Ulaan Bataar.
Sochtends om half 7 kwam onze trein aan in Ulaan Bataar en stond onze gids al op het perron om in totaal 14 Ned Tiara reizigers op te pikken. Nogmaals deze reis is heel goed georganiseerd door Tiara Tours ,alles klopt.
Twaalf waaronder ik hadden de gertent bij de nomaden in Terelj geboekt en Lucy en Jan bleven 4 dagen in de hoofdstad Ulaan Bataar en wij dus 2 nachten gertent en ook 2 nachten hoofdstad Ulaan Bataar.
Na 80 km en een adembenemende bustocht kwamen we aan bij de nomaden.
Het was adembenemend mooi, werkelijk echt een van de mooiste plekken ter wereld die ik ooit heb gezien. Het is niet te beschrijven,jullie moeten echt mijn fotos zien,zoooo super waanzinnig mooie natuur.
En enkel ruimte,ruimte en stilte en gertenten en nomaden met hun paarden die daar leven.
Ulaan Bataar is de koudste stad ter wereld !!! Het is hier in de winter -49 graden. Nou dat heb ik geweten in ons 4pers gertent .
Het was heel mooi ,maar ook heel koud snachts .
Mijn thermo ondergoed had ik meegenomen,superdikke sokken en donsjack en dons bodywarmer . Ik heb snachts alles aan gehad en 3 dekbedden en ik had het nog koud!!
In het midden van de gertent staat een houtskool kachel die door de Mongolen gastheren/dames worden opgestookt maar snachts gaat ie dus uit !! Hoe kunnen die nomaden daar in godennaam leven in zulke barre omstandigheden !
Mongolie is erg groot maar er leven maar 3 miljoen mensen ,waarvan 1 miljoen in de hoofdstad .
De nomaden dragen tradionele kledij van vilt,bont . Daar heb ik ook mooie fotos van gemaakt.. Ze leven van de veeteelt en ze hebben ook renpaarden waar ze wedsrijden mee rijden.
Wij hebben ook jakmelk gedronken,wat niet te drinken is.
Snachts waren er wolven die we hoorden en een sterrenhemel zooo helder heb ik nog nooit gezien.
Wat een fantastische ervaring zeg !
. Nacht 2 was wat beter want ik had nu ook mn muts opgelaten haha !
Maar overdag strakblauwe hemel met volop zon ,dus dat was zalig . Wel goed smeren want we zaten op 1500 meter hoogte zodat je de eerste dag ook wat kortademig bent.
Na 2 nachten was ik weer terug in de bewoonde wereld in Ulaan Bataar wat geen mooie stad is.
Ik ben naar het mongolian cultuur historisch museum geweest wat zeker interessant museum is.
Bij het Pangan boeddhistisch klooster heb ik een ceremonie bijgewoond wat mooi was.
De klapper van mijn reis tot nu toe was , ondanks de kou, mijn verblijf bij de nomaden in de gertent.
In Ned zal ik de fotos bij deze verhalen plaatsen want uploaden lukt mij niet goed hier helaas.
Tot volgende verhaal.xxxxxxxMarion

  • 24 September 2014 - 11:10

    Ria:

    wat een belevenis! ik lees je verslag en wordt er stil van...dit lijkt een andere planeet dan waar wij hier op leven. kan me voorstellen dat het adembenemend en heel indrukwekkend moet zijn.
    kijk uit naar je foto's tzt en hoor graag je enthousiasme ook.
    het was allemaal dik de moeite waard begrijp ik.
    jeetje wat moet het koud zijn geweest............ik zie je in gedachten liggen met alles aan zoals je van plan was. dat was zeker afzien....maar al met al dik de moeite waard.
    dag lieve globetrotter take care lieve groetjes ria



    ......

  • 24 September 2014 - 14:55

    Henk En Els:

    Dag Marion,

    In en om je huis gaat alles volgens plan. Je huurders ogen bescheiden en prettig.

    Je bent een echte levenskunstenaar, zoals je ook op je visitekaartje vermeldt. We bewonderen je ondernemingslust en aanpassingsvermogen. We genieten van je reisverslagen en in gedachten reizen we met jou mee.

    We wensen jou een goed vervolg van je reisavonturen in een, in alle opzichten, verre wereld.

    Alle goeds,

    Henk en Els


  • 24 September 2014 - 16:27

    Alma Prins:

    Ik geniet van je verhalen!!! Kijk weer uit naar het volgende hoofdstuk...goede reis naar Peking( waar Rene nu ook zit)

  • 25 September 2014 - 14:37

    Hillie (huisoppas):

    hallo marion,
    wat een avontuur je moet het maar durven !!!
    hier in zandvoort gaat alles uitstekend de katten zijn erg schuw ze komen gelukkig wel binnen, en eten ook goed en gaan ook op de kattenbak, maar ze komen echt niet naar je toe luca heel soms en dan kunnen we de even lekker kroelen en dan miauwt ze lekker net of ze wilt praten.
    het zijn erge mooie katten(poezen)!!
    we hebben al heerlijke mooie fietstochten gemaakt en heerlijke geluierd aan het strand we hebben
    nog steeds heel redelijk weer wel een flinke herfstdag tussendoor maar dat is ook lekker hoor!
    komende dagen wordt het weer super weer.
    fijn he de tijd vliegt.
    ik wens je nog veel spannende avonturen.
    lieve groetjes van hillie zaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Dec. 2012
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 20565

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 14 Februari 2023

Happy

14 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Rondreis Thailand 2020

19 Januari 2020 - 19 Januari 2020

Sri Lanka rondreis 27-10-18//15-11-18

17 Januari 2019 - 18 Maart 2019

Wereldreis 2019

29 December 2015 - 10 Februari 2016

Rondreis 2016 Zuid-Midden-Noord Thailand

15 September 2014 - 20 Oktober 2014

Transsiberie Express +rondreis China

12 Januari 2024 - 22 Januari 2014

Trip naar Miami en The Keys

10 November 2013 - 28 December 2013

MarioninAzie 2013

11 December 2012 - 09 Februari 2013

Cambodja-Thailand-Myanmar 11-12-12//09-02-13

Landen bezocht: