Thailand teacher Marion - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Marion - WaarBenJij.nu Thailand teacher Marion - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Marion - WaarBenJij.nu

Thailand teacher Marion

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

30 Januari 2013 | Thailand, Pattaya

Hoi allemaal,
Ja jullie lezen het goed,ik ben nu vrijwilliger op een school op het eiland Koh Samed. Dit kwam zomaar op mijn pad en ik vind het fantastisch leuk om nu ook Engelse les te geven aan Thaise kids na Cambodja.
Hoe kwam dat zo ?? Zoals ik vorige keer al schreef is het weer van slag en is het bewolkt en regent het soms ook.
Nu vind ik dat niet zo heel erg voor en dagje maar een paar dagen achter elkaar is toch minder.
Ik liep dus Maandag wat rond en hoorde aan de overkant van mijn guesthouse kinderstemmen die aan de lunch waren.
Ik ben brutaal het terrein opgelopen waar ik werd opgevangen door een juf van de school . Ik vroeg of ze interesse hadden in mij om als volunteer Engels te willen geven?
Nou gelijk super enthousiast en werd ik gelijk met open armen binnen gehaald. Ik kreeg rondleiding ,dat zag er wel ff anders uit dan Cambodja ! De levensstandaard in Thailand is beduidend hoger en dat zie je ook op de scholen. Mooie lokalen,goede tafels stoeltjes,mooie whiteboards, allerlei leermaterialen en met de lunch staat de fles cola op tafel ! In de pauze gaan de kids van het terrein en halen ze chips ijsjes enz .
Ondenkbaar in het arme Cambodja,daar zijn ze al blij als ze hap rijst krijgen als lunch omdat het grootste deel zelfs nooit geen ontbijt uberhaupt krijgt !
Ik kon als ik wil ook gratis overnachten,daar hebben ze bungalowtje voor en gratis lunchen.
Om een lang verhaal kort te maken,ik werd gelijk aangenomen en kon de volgende dag starten met van 9 - 10 uur patong 3en4 en van 10-11 uur patong 1 en 2 en van 11-12 uur patong 6 en 7. Ik vroeg mij af wat patong was ?? Maar dat is zoiets als bij ons groep.... De groepen zijn qua leeftijd wel met ons systeem te vergelijken ,iets ouder dan in Ned.
Thaise groep 1/2 is 8/9 jaar en dan oplopend.
Ik vind het fijn om een doel te hebben en niet doelloos rond te dwalen,dus dit was mij op het lijf geschreven.
Op een mooi Thais eiland en aan de overkant (geen lange barre reistijden zoals Cambodja)en vlakbij het strand,dus smiddags bij het strand luieren als het niet regent tenminste en anders lekker lezen en weer mijn lessen voorbereiden voor de volgende dag. Je moet natuurlijk wel met wat educatiefs komen .Gelukkig heb ik al wel wat ervaring met Engelse les geven aan anderstalige kids .
De volgende dag was de juf die mij had geintroduceerd een vrije dag .Zij bleek dus echt de enige te zijn die Engels kon. Ook de directeur kan geen woord Engels ! De kids sidderen voor hem want hij begint gelijk te schreeuwen als ie de klas binnenkomt.
Tegen mij is ie poeslief en zegt steeds maar weer ; kopkoenkrab wat thank you,thank you betekent. En komt mij tijdens het lesgeven koffie brengen ( die niet te zuipen is) en gebak ( wat niet te eten is) en koude flesjes drinkwater wat oke is,haha.
Ook moet ik blijven lunchen want de gouvernment betaald dat zegt ie . Hij schept voor mij grote borden eten op (wel erg Thais!) en haalt als toetje voor mij pizza !
Het is voor mij zonder tolk handen en voetenwerk,maar de kids hebben woordenboek Engels-Thai in ieder geval de hogere groepen.
Ik moest eerst uitzoeken wat hun niveau Engels is,maar dat weet ik nu wel ongeveer na 2 dagen. Omdat niemand tegen ze Engels kan spreken op school ,kunnen ze niks fatsoenlijk uitspreken . Ze leren het zichzelf schrijven vanuit de boeken die ze hebben,maar Engelse woorden uitspreken dat lukt ze dus helemaal niet !!
Zo heb je niet zo heel veel aan je geleerde Engels,dus had ik wat spelletjes oefeningen voorbereid wat we vandaag hebben gedaan.
Dus ik heb weinig conversatie met de juffies en de directeur en vandaag had ik geen patong 6 want die hadden een soort militaire test !? En liepen in uniformpjes rond en was er ook een hoge baas ( die ook geen Engels sprak) die kwam kijken naar de test ?!
Ze zijn bezeten van hun koning en overal hangen fotos van hem in de school. Het leuke is dat ie al 85 jaar is,maar op alle fotos van hem is ie hoogstens 50 jaar is,hij is vast heel ijdel !
Al met al,ik vind het echt heeeeel erg leuk om weer te doen.
Misschien wat voor volgend jaar !?
Voor Pure for Kids ga ik zekef niet meer werken . Er zijn daar wat dingen gebeurd ( vertel ik nog wel) en ben ik het absoluut niet meer met hun beleid eens!
Dit is tevens voor mij heel wat aantrekkelijker qua kosten ! Ik geef mijn tijd,mijn persoonlijke inzet ,koop materialen enz,dat moet maar genoeg zijn.
ik ga ook niet nog eens een zak geld (fee) betalen aan de stichting om de vliegtickets voor de Ned. Medewerksters te betalen die regelmatig op werkbezoek schijnen te moeten naar Cambodja en Bali !
Nou jullie zijn weer helemaal op de hoogte van de belevenissen van teacher Marion
P.s ga nu ff kijken of ik iets van beloningsstickertjes kan vinden want ze doen bij mij ontzettend hun best en zijn ook super beleefd. Groetjes,kusjes Marion

  • 30 Januari 2013 - 08:34

    Sophie :

    Leuk mam. T meeste had ik al gehoord maar leuk verhaaltje hoor. Was die juf die Engels kon er vandaag weer niet ? Gister ook niet toch? Dat is haast niet te doen joh, met zon taalbarriere! Ik ben vroeg wakker he, ben leren heb straks tentamen. Nou doeiiii tot heel snel xxxxx

  • 30 Januari 2013 - 19:03

    Wil De Hamer:

    Hallo Marion,wat een leuk verhaal!
    Komen de Engelse lessen toch mooi van pas.
    Nog veel plezier en mooi weer daar!
    Bij ons is het stormy weather!
    Groetjes van Wil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Dec. 2012
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 20559

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 14 Februari 2023

Happy

14 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Rondreis Thailand 2020

19 Januari 2020 - 19 Januari 2020

Sri Lanka rondreis 27-10-18//15-11-18

17 Januari 2019 - 18 Maart 2019

Wereldreis 2019

29 December 2015 - 10 Februari 2016

Rondreis 2016 Zuid-Midden-Noord Thailand

15 September 2014 - 20 Oktober 2014

Transsiberie Express +rondreis China

12 Januari 2024 - 22 Januari 2014

Trip naar Miami en The Keys

10 November 2013 - 28 December 2013

MarioninAzie 2013

11 December 2012 - 09 Februari 2013

Cambodja-Thailand-Myanmar 11-12-12//09-02-13

Landen bezocht: