Terugblik Myanmar - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Marion - WaarBenJij.nu Terugblik Myanmar - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Marion - WaarBenJij.nu

Terugblik Myanmar

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

25 Januari 2013 | Myanmar, Mandalay

Hoi allemaal,
Ik ben weer terug gevlogen naar Thailand en blik nog ff terug op Myanmar.
Het was een kort maar heftig bezoek aan Burma samen met Cor en Marijke. Wat mij vooral opviel aan de bevolking was dat ze kleiner van stuk zijn dan de bewoners van de buurlanden.
Ook zag ik vooral in Yangon heeel erg magere mensen ,dat volgens mij komt doordat er veel gebruikers zijn die de hele dag KAT kauwen ! Dat is een gevaarlijke maar goedkope verslavende drug voor arme mensen die hun vervolgens tot op het bot sloopt. Ik heb er onlangs een documentaire hierover op tv gezien,erg triest allemaal.
De vrouwen in Myanmar hebben allemaal op hun wangen gele vegen poeder gedaan. Ik vroeg aan onze gids in Yangon waarom ze dat deden ? Dan voelt hun huid zacht en ze vinden het mooi ?!
Myanmar staat vol met mooie en minder mooie gouden pagodes,als je in het donker door het land reist zijn die mooi verlicht. En dan in het donker die heldere sterrenhemel erbij,zoooo mooi om te zien..
Verder is Myanmar nog niet echt ontdekt door het massatoerisme en ben je als toerist nog wel vaak een bezienswaardigheid in sommige gebieden.
Het is geen heel am land zoals Cambodja,de infrastructuur is veelal goed te noemen. Je merkt het ook aan kleine dingen dat de mensen niet echt heel arm zijn bijv. Ze verkopen bloemen in stalletjes langs de weg voor de tempel . In Cambodja is dat ondenkbaar om bloemen te gaan kopen want 80 % van de Cambodjamen moeten leven onder de wereld armoedegrens van 1 dollar ( 0,75 eurocent) per dag ! Dus hebben dan ook zelfs geen geld om eten te kopen voor zichzelf en hun kinderen.
Birmezen heb ik leren kennen als heel aardige vriendelijk mensen
Het Birmeze eten is zalig.ik eet altijd van het land en zul je mij niet zien aan een biefstuk met patat in een toetistenplaats.
Ten eerste vind ik het leuk om het eten van het land te proberen en ik houd ook veel meer van Aziatisch eten dan van Westers eten.
Omdat ik al voor de 3e keer en zeker niet de lastste keer in Cambodja was,ken ik ook goed alle Cambodjaanse gerechten van wat erin ( heb vorig jaar cookingclass gedaan )zit en hoe ze heten,zooo lekker allemaal. Dat zal worden
afkicken in Nederland hoor,haha.
In Myanmar zijn de hoofdwegen oke,maar alle zijwegen stof stof en nogeens stof. Omdat de lucht droog is zetten de stofdeeltjes zich om in fijnstof en dat in combinatie met heel veel uitlaatgassen( ze hebben hier nog nooit van katalysatoren gehoord) heb ik behoorlijk last gekregen van mijn luchtwegen die gevoelig zijn en heeft nu ook mijn stem me in de steek gelaten!
Mijn lichaam gaf mij waarschuwingen : en nu de rem erop ! En dat doe ik dan ook.
Na een vlucht van een uurtje Mandaley- Bangkok ben ik nu
enkele dagen aan het bijkomen aan het strand in Jomtien beach.
Zie de foto van de luchthaven,die moet nog worden afgebouwd voor de toeristen in de toekomst,er is 1 vertrekgate de anderen zijn al wel gebouwd,maar nog leeg en de taxfree winkels zijn ook nog leeg. Als je over paar jaar komt zal dat heel wat anders zijn.
Cor en Marijkr zijn op Cor zijn thuisstek zoals hij het noemt in het naastgelegen Pattaya waar Cor al 24 jaar of zo komt.
Ik verbeeld mij niks,maar wat een goedkoop publiek zeg . lHet is hier absoluut geen mooi Thailand ,maar vooral vergeven door het massatoerisme,de Russen (heel naar onbeschoft volk) de veel te oude vooral lelijke vette mannen ( in tanktop en op namaak
Crogs!) hand in hand (bah) met altijd veel te
jonge mooie Thaise vrouwen/meisjes. Ach wat je al niet met geld kan kopen toch ?
Maar de zon,de zee het strand en mijn strandstoel,mijn boek om te lezen ,fresh ,fruitshake zijn oke .Meer heb ik nu ff niet nodig om bij te
komen van ons Myanmar avontuur wat ik absoluut de moeite waard vond. ik blijf hier totdat ik weer oke
ben,en ga daarna naar Koh Samed een eilandje hier niet zo ver vandaan,word vervolgd

vandaan. Word vervolgd

  • 25 Januari 2013 - 09:28

    Yvon:

    Poehhhh, wat een verhaal, en wat je meemaakt allemaal.
    Maar Goed nu f bijkomen op een lekker strand, heerlijk hoor.
    Het is hier vreselijk koud ze zijn nu overal de merentochten aan t doen op t ijs
    Zo heeft t gevroren hier, maar zondag komt gelukkig de dooi.....
    Ik vind t vreselijk die rotkou.
    Maar ik begrijp wat jij hebt gedaan mag je dus echt niet alleen ondernemen met
    Die engerds allemaal.
    Nou geniet jij nog maar f en denk om jezelf...... En als je terugkomt
    Zuurkool is ook zoooooooo lekker haha.
    Nou groetjes uit een koud Haarlem
    Xx yvon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Dec. 2012
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 20560

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 14 Februari 2023

Happy

14 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Rondreis Thailand 2020

19 Januari 2020 - 19 Januari 2020

Sri Lanka rondreis 27-10-18//15-11-18

17 Januari 2019 - 18 Maart 2019

Wereldreis 2019

29 December 2015 - 10 Februari 2016

Rondreis 2016 Zuid-Midden-Noord Thailand

15 September 2014 - 20 Oktober 2014

Transsiberie Express +rondreis China

12 Januari 2024 - 22 Januari 2014

Trip naar Miami en The Keys

10 November 2013 - 28 December 2013

MarioninAzie 2013

11 December 2012 - 09 Februari 2013

Cambodja-Thailand-Myanmar 11-12-12//09-02-13

Landen bezocht: