eindpunt TransMongolie Express-Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Marion - WaarBenJij.nu eindpunt TransMongolie Express-Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Marion - WaarBenJij.nu

eindpunt TransMongolie Express-Beijing

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

06 Oktober 2014 | China, Peking

In de ochtend werden we al vroeg opgehaald om naar het station te worden gebracht door Beina onze Tiara Mongoolse gids.
Wat een lieve man is dat zeg,niks was hem teveel en hij stond overal voor iedereen klaar. Ik hem dan ook bij het afscheid alle Torek (mongools geld) dat ik nog had aan hem gegeven. Hij wilde het met geen mogelijkheid aannemen ,maar ik duwde het in zijn handen en liep snel weg.
Wat buitenlandse valuta ben ik nu via de Russische roebels naar de Mongoolse Torek en nu naar de Chinese Yuen gegaan die ook wel RMB worden genoemd. Het is elke x een dagje wennen ,maar ik schakel altijd snel om. Ach na 6 tijdzones,verschillende klimaatzones is drie valuta soorten toch geen probleem meer?? Haha

Oh ja even terzijde: ik vind het erg leuk (en bedankt ) om jullie leuke lieve
reacties te lezen op mijn reisblog. Ik heb er weer een stel aardige medelezers toegevoegd omdat ze aangaven het leuk te vinden mijn grote/kleine reisavonturen te volgen. Ik zal ze hierbij ff voorstellen:

Lucy(58) en zoon Jan(38) die ik op dag 1 van mijn reis al heb ontmoet op
deluchthaven van Moskou toen wij werden opgepikt door onze Russische reisleider Dimitri . Ook hadden wij vrijwel hetzelfde Tiara reispakket. Wij zaten/lagen/reisden dan ook 5 nachten in dezelfde treincoupé vanaf Moskou tot Mongolie!!

Tineke en Rein(zestigers ) uit Amsterdam deden hetzelfde pakket maar dan eersteklas. Ja verschil moet er zijn he ? Haha

Marloes(25) heb ik ontmoet als medebewoner in de yurt tent in Mongolie waar trouwens ook weer Rein en Tineke onze mede tentbewoners waren. Erg gezellig.

Wallie(32) groot Apple kenner en Applefan en hij was mijn mede treincoupégenoot op het laatste treinstuk van Ulan Bataar naar Beijijg China. En ook daar reisde ik ook weer samen in de coupe met Rein en Tineke. En nu waren Lucie met Jan onze buren. Ja ,je krijgt een band en leuke gesprekken met je medeavonturiers want je zit in hetzelfde schuitje oftewel hetzelfde treintje !!!

Maar nu het vervolg: de laatste 28 uur treinen van Ulaan Bataar was voor mij een eitje natuurlijk na zoveel duizenden kilometers in de trein. Dit laatste stuk werd afgelegd in een Chineze trein die super de luxe was. Zelfs de rode loper lag voor ons uit en ook de bedden waren stukken beter dan de Russische trein. Alhoewel ik de luxe fijn vond ,was ik zeker blij dat ik het grote avontuur in de Russische trein had afgelegd met zijn houtskool gestookte kachel en onze vette baboeska in de restauratiewagen met haar borsj soep . Dit was hoe ook vroeger de
Transsiberie Express moet zijn geweest. Het mooie is nog dat het traject bijna 8000 km is en dan op tijd op alle station he!! De NS kan er nog heel wat van leren hoor. Exact op tijd ook aangekomen in China. Het grootste gedeelte ging door de Gobi woestijn waar af en toe kamelen en yurt
tenten van de nomaden waren te zien. Onderweg stond mij nog een spectaculaire actie te wachten had ik gelezen. De trein werd een loods ingereden waar het complete rijtuig werd gelift met hydraulische liften en een nieuw treinonderstel eronder werd gezet. China heeft andere spoorbreedte vandaar het wisselen van onderstel. Was inderdaad spectaculair om te zien.!!! Daarna nog ene stop en slapen en we waren in Beijing. Hier stopte mijn georganiseerde verhaal van Tiara en ga ik alleen verder. Ook Marloes had dit zo ingepland en hadden we afgesproken om vanaf station eerst ff geld te wisselen en dan samen taxi te nemen.
En ja hoor !!! We werden weer genaaid door de taxi chauffeur die achteraf veel te veel Yuen vroeg voor ritje naar hostel. In elke wereldstad probleem die hufterige taxichauffeurs !!! Ja dat is het probleem als je ergens vreemd aankomt ,je kent de valuta nog niet
goed,je weet niet hoelang het naar je bestemming enz . Natuurlijk zei de taxi chauffeur ook dat zijn taximeter helaas stuk was !!!! Nou dan weet je dat je genaaid word,maar ja we waren met zijn tweeën dus de schade ging door tweeën. Maar mijn hostel maakte alles goed hierbij de naam als iemand ooit naar Beijing zou gaan wat ik trouwens erg leuke moderne stad vind.

Naam : Dragon King Hostel.locatie top,staff top ,kamers top . Gelegen in een Hutong ,dat zijn (meestal ook groene bomen ) smalle zijstraatjes wat net kleine dorpjes zijn.in een grote stad zoals Beijing. Ze noemen het ook wel de groene longen van de stad,heel sfeervol. Ik voelde me vies en ik was dan ook zoooo blij met eindelijk een eigen kamer met mooie badkamer,zalig bedje. In Moskou en in Mongolie had ik overnachtingen geboekt in een dorm. Ik wist niet eens wat een dorm uberhaupt was,maar om de prijs van mijn trans Mongolie expres te drukken had ik voor overnachten in dorms gekozen bij Tiara tours.

Hierbij ff uitleg voor wie ook niet weet wat dorms zijn ???
Nooit meer !!! Je wilt er echt nog niet dood gevonden worden, wat een ellende zeg !! Slaapzalen met allerlei geluiden van anderen enz gedeelde badkamer voor heel veel mensen ,super brandgevaarlijk enz.
Misschien leuke manier van reizen als je student bent,maar als je wat ouder bent toch wel triest verhaal . Maar dat heb ik dit ook eens geprobeerd ,haha. Maar in mijn mooie hostel in Beijing heb ik het er van genomen ,eerst lekkere badschuim gekocht en grote bak zalige sushi en fles witte wijn en toen uitgebreid douchen. Savonds was ik uitgenodigd om mee te doen met een workshop dumplings maken waar ik
weer leuke reizigers ontmoette. De dag erna gelijk geboekt naar de beroemde grote muur van China. Dat was ook wel iets wat op mijn bucketlist stond ; beklimmen van de grote muur. En ondanks mijn meniscus knietje is het mij prima gelukt en heb ik zelfs een
behoorlijk stuk afgelegd !! Wat een ervaring. Dag 2 ben ik nog naar de Verboden stad geweest en smiddags shoppen in Silk street waar je zwaar moet afdingen. Dat kun je wel aan mij overlaten en heb dan ook 2 paar
Nikes Air gescoord die ik wilde hebben. Dag 3 nog naar tempel geweest en Peking eend gegeten want dat moet natuurlijk in Peking he ?
Drie nachten Beijijg vond ik wel wat te kort.Ik vond het een fijne stad met super goed en veilig metro netwerk met overal security checks en ook de station staan aangegeven in het Engels. Ik wil ooit nog weleens teruggaan ,shoppen is ook waanzinnig goed,haha Metro kaartje kost zolang je in de metrostations reist maar 2 yuen (28 eurocent) dus ook erg goedkoop . En nu dus in de avond met de nachttrein van Beijing West station naar Xi An.

Wordt vervolgd xxxxxx

Ps Ik loop wat achter met mijn reisblog want het uploaden lukt niet goed in China,te trage server of zo

  • 06 Oktober 2014 - 14:34

    Ria:

    heerlijk te lezen dat je het naar je zin hebt en je verwachtingen ruimschoots lijken uit te komen tot nu toe.
    ik ben juist vandaag begonnen met mijn voorbereidingen ivm verblijf Singapore/Bali en de tijd lijkt te vliegen...steeds weer iets wat ik nog even moet invoegen ..ik lig echt achter op mijn schema.
    ik zie je mail net binnenkomen, maar ik kan nu niet gedetailleerd ingaan op je hele verslag....maar het ziet er allemaal ontzettend interessant uit hoor. ! daaaaaaaag lieve marion tot horens

  • 06 Oktober 2014 - 15:35

    Els Van Galen-Strategier:

    Lieve Marion,

    Henk en ik hebben zojuist met veel plezier het vervolg van je reisavonturen gelezen. Nogmaals, we bewonderen je ondernemingslust en flexibiliteit waarmee je met alle situaties weet om te gaan. Je bent echt geknipt voor avontuurlijke verre reizen. Als je weer thuis bent, kunnen we onze ervaringen over een verblijf in Beijing en Xian

    uitwisselen. Zoals je weet, was ik daar in de zomer van 2008.

    Met de bewoners van je huis gaat alles prima. Het zijn aardige mensen die volgens ons keurig met je huis omgaan.

    Geniet van de komende weken. We zien weer uit, naar het vervolg van je verslag.

    Hartelijke groeten,

    Els en Henk

  • 06 Oktober 2014 - 16:55

    Hillie En Bert Zaal De Huisoppas:

    hilbertzaal@kpnplanet.nl
    hallo marion,
    wat een avontuur zeker wel heel veel foto,s gemaakt! heb jeook nog vreemde dingen moeten eten.omdat ze in die landen van alles eten.
    hier gaat alles prima bert heb je tuin flink onder handen genomen.verder hebben we genoten van de prachtige omgeving en we hebben zeker drie weken prachtig weer gehad!
    wat een bofferds zijn wij.
    zondagmiddag gaan wij naar huis!!! alvast bedankt voor je gastvrije ontvangst
    groetjes hillie en bert

  • 06 Oktober 2014 - 17:36

    Nadine:

    Hoi Marion,
    Leuke verhalen! Ik had die andere ook al gelezen. Wel avontuurlijk he allemaal.
    Ik hoorde ook van me vader over mails die je hem had gestuurd en foto's van die pandaberen. Dat zag er echt bijzonder uit. Veel plezier nog, groetjes Nadien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Dec. 2012
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 20341

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 14 Februari 2023

Happy

14 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Rondreis Thailand 2020

19 Januari 2020 - 19 Januari 2020

Sri Lanka rondreis 27-10-18//15-11-18

17 Januari 2019 - 18 Maart 2019

Wereldreis 2019

29 December 2015 - 10 Februari 2016

Rondreis 2016 Zuid-Midden-Noord Thailand

15 September 2014 - 20 Oktober 2014

Transsiberie Express +rondreis China

12 Januari 2024 - 22 Januari 2014

Trip naar Miami en The Keys

10 November 2013 - 28 December 2013

MarioninAzie 2013

11 December 2012 - 09 Februari 2013

Cambodja-Thailand-Myanmar 11-12-12//09-02-13

Landen bezocht: