De treinreis Moskou- Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Marion - WaarBenJij.nu De treinreis Moskou- Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Marion - WaarBenJij.nu

De treinreis Moskou- Mongolie

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

23 September 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hoi allemaal,
Na prachtige sightseeing Moskou werd ik savonds om 22.30 opgehaald met de taxi samen met reisgenoot moeder Lucy(59) en zoon Jan(38) om naar het station te worden gebracht voor het grote treinavontuur deel 1 van Moskou naar Mongolie Ulaan Bataar in 5 nachten in de trein. Ook hadden we in hostel contact gemaakt met heel aardige Taiwanees James(37) die met ons mee ging reizen .Ik was super benieuwd hoe de Trans MongolieExpress ging bevallen zooo lang treinen.
Ik had bewust 4 pers coupe geboekt zodat ik meerdere internationale medereizigers zou hebben.
En wat een geluk ... ik zat samen met Lucy in rijtuig 11 en wat een toeval en geluk zat naast ons onze Taiwanees James in zn eentje in een 4 pers coupe .
Jan ging gelijk samen met James in ene coupe en Lucy en ik in de andere,dus alle ruimte en allebei ook benedenbedden.
Hoe is het leven in de trein??? Eigenlijk heel relaxt en iedereen maakt contact met elkaar dus tweede avond gelijk feest hadden de jongelui met zn allen in een coupe met vooral veel wodka !! Lucy en ik hadden fles rosé en fles witte wijn gescoord in de supermarkt in Miskou,dus hadden het ook gezellig en hebben ook tijdje samen gekletst met Sarah (Frans ),James(Taiwan) ,Toby en Louise (UK) ,Vladimir(Rus) Charles(Frans) en Jan,Lucy en ik uit Nederland. Was supergezellig maar om 12 uur wil ik slapen,en dat viel nog niet mee op de harde slaapbanken in de trein.
We hadden ook Ned kennissen in de 1eklas en dat zijn dan 2 pers coupes en betimmerd met teakhout ,maar... dezelfde harde plank bedden dus. De toiletten zijn net zo smerig in de 2e als in de 1e klas en je gaat dus vervuilen na 5 nachten treinen.
Maar .....wat een belevenis ik heb genoten. Het uitzicht was eerste dagen heel veel berkenbomen en nog meer berkenbomen!
In de restauratie was het supergezellig met onze Russische serveerster en at ik meerdere malen BORSJ ,dat is Russiische bietensoep met kip,echt erg lekker
Elke rijtuig heeft zijn eigen provodnik dat is de treinsteward . Hij of zij zorgt dat de Samovar ( warmwater ketel ) en de verwarming het blijft doen.
Alles wordt op houtskool gestookt met open vuur ,het zou ondenkbaar zijn in het westen ! Foto .
Bij de tussenstops kun je soms uitstappen en wat eten halen bij kiosken en worden ook gelijk de houtskool brokken bijgevuld (foto) . Echt heel bijzonder om het treinleven zo mee te maken.
De trans MongolieExpress passeert 6 !!! tijdzones ,en diverse klimaatzones in de bijna 7000 km maar het blijft in de trein dus Russian time .
Erg verwarrend en je raakt compleet je biologisch ritme steeds meer kwijt op een gegeven moment .
De grensovergangen waren ook erg bijzonder. Allemaal politie controles en alle gaten en hoeken zoeken ze verstekelingen !!
Heel strenge papieren en visa controles ook, wat een avontuur!
We waren ook erg blij met James our Taiwanees friend die ook Chinees sprak en ourfriend Vladimir die Russisch sprak en beiden dus ook Engels dus geen enkel taalprobleem in de trein ,haha.
Maar ja ,na 5 nachten was ik op mijn tussenstop Ulaan Bataar in Mongolie waar ik 2 nachten bij de nomaden in een gertent ging logeren in een Terelj een Nationaal Park 80 km van Ulaan Bataar.
En 2 nachten de hoofdstad bezoeken.Er waren achteraf totaal 12 andere Ned Tiara reizigers die ook hetzelfde verhaal gingen doen
Maar hierover meer in mijn volgende verhaal .
Spaziba (bedankt in het Russisch) voor jullie leuke reacties (fotos volgen)
XxxxxxxxMarion



  • 23 September 2014 - 15:46

    Elly:

    Hallo Marion,

    Wat een fantastisch verhaal,je geniet enorm he?
    Leuk dat je zoveel aanspraak hebt,en al je avonturen kan delen met andere mensen.
    Er zijn toch nog aardig wat Nederlanders die het avontuur aangaan.
    Hier gaat alles goed,en ik volg Sophie op FB die heeft het ook heel erg naar haar zin.
    Geniet nog maar lekker,ik hoor het vervolgverhaal graag.
    Kus en groetjes,
    Elly

  • 23 September 2014 - 16:58

    Alma Prins:

    Wat een geweldig avontuur Marion!!! Heel moedig om dit te ondernemem. Het is leuk je op deze manier te kunnen volgen!! Nog veel reisplezier....groetjes Alma

  • 23 September 2014 - 17:08

    Arien :

    Hoi Marion,

    Wat een avontuur... het lijkt me dat je oren en ogen tekort komt! Geweldig dat je andere op deze manier laat mee genieten,ik vind het ongelofelijk stoer en moedig van je zo in je uppie.
    Maar je komt zat mensen tegen, dus genoeg aanspraak.
    Nog heel veel plezier,ik zie uit naar je volgende verslag!

    Liefs en groetjes,
    Arien.

  • 23 September 2014 - 17:36

    Ria:

    jeetje marion wat een andere wereld waar jij op dit moment in zweeft!
    je coupe indeling is natuurlijk goud...wat een geluk//ik wens je op je hele tour zoveel geluk en blijheid.
    ja treinreizen met overnachten...moedig hoor....maar wel afzien...alles loslaten en niet focussen op het comfort waar je zo aan gewend bent...dat kan niet iedereen! jij geniet van de verrassingen en dat is het voornaamste.
    ja, hard bed/simpel sanitair...dat is overnachten id trein....heb ik 1 maal gedaan...maar de eerlijkheid gebied me te zeggen.....dat is voor mij niet voor herhaling vatbaar.
    de tijdzones.......kan me voorstellen dat je biologisch ritme behoorlijk op de proef wordt gesteld.
    op dit moment slaap jij denk ik nog bij de mongolen...dat moet heeeeeeeeeeeel bijzonder zijn.
    lieverd, geniet van ieder moment..is zo verdiend en gegund ook.
    tot je volgend verslag lieve groetjes ria

  • 23 September 2014 - 18:55

    Patrice:

    Wow Marion!

    Wat een avontuur...je lijkt Floortje Dessing wel... Hahahah!
    Gaaf hoor! Ik ben trots op mijn tante!
    Geniet maar lekker,
    Patrice

  • 19 December 2015 - 14:00

    Will Bruijnjé:

    Hoi Marion, wat een schitterende reisverhalen. Heb ik het goed dat die allemaal van je zijn?
    Mag ik gelijk even iets doorgeven wat betreft oppas. Ik heb een briefje bij de nieuwjaarskaart gedaan met de mededeling dat als wij een dag later komen, jullie onze koffer moeten aanpakken die komt de 30
    ste dec. aan op de Emmaweg.
    Terug het zelfde. De 16de jan wordt de koffer opgehaald aan de Emmaweg. Nu is aankomst en vertrek gewijzigd . Kunnen we niet gewoon op de afgesproken datum komen en gaan, dan heb je geen gedoe met de koffer.
    Op de nieuwjaarskaart schrijf ik het zelfde als bovenstaand, maar ik ben bang dat je de kaart pas
    na kerst krijgt. Dus daarom dit mailtje. We horen wel van je. groetend Will Bruijnjé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Dec. 2012
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 20350

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 14 Februari 2023

Happy

14 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Rondreis Thailand 2020

19 Januari 2020 - 19 Januari 2020

Sri Lanka rondreis 27-10-18//15-11-18

17 Januari 2019 - 18 Maart 2019

Wereldreis 2019

29 December 2015 - 10 Februari 2016

Rondreis 2016 Zuid-Midden-Noord Thailand

15 September 2014 - 20 Oktober 2014

Transsiberie Express +rondreis China

12 Januari 2024 - 22 Januari 2014

Trip naar Miami en The Keys

10 November 2013 - 28 December 2013

MarioninAzie 2013

11 December 2012 - 09 Februari 2013

Cambodja-Thailand-Myanmar 11-12-12//09-02-13

Landen bezocht: